مطالب خبری

۱۶
اسفند ۹۵


تغذیه سالم برای ورزشکاران

افراد می‌توانند بدون آسیب ورزش کنند و از انجام ورزش‌های نسبتا سبک فایده ببرند‎

 

تقریباً همه افراد می‌توانند بدون اینکه آسیبی ببینند ورزش کنند و از انجام ورزش‌های نسبتا سبک فایده ببرند. با این حال در ورزش می‌توان به نکات خاصی توجه کرد تا سلامت ورزشکار حفظ شود و کمتر احتمال آسیب وجود داشته باشد.

 

پزشکان ۱۰ توصیه به ورزشکاران کرده‌اند تا احتمال آسیب دیدگی در آن‌ها کمتر باشد. این توصیه عبارتند از:

 

۱- برای گرم کردن و سرد کردن بدن ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت بگذارید.

 

۲- ورزش را آرام شروع کنید و به تدریج شدت آن را افزایش دهید.

 

۳- آگاه باشید که تمرین بیش از حد باعث ایجاد آسیب دیدگی می‌شود و ممکن است به عضلات و  مفاصل فشار بیاورد. در ورزش به یک قسمت از بدن فشار می‌آورد. برای مثال شنا در ناحیه شانه‌ها، دویدن در ناحیه پاها و زانو و تنیس در ناحیه آرنج فشار ایجاد می‌کند. اینکه فعالیت‌ها را با اهم تلفیق کنید و به اندازه کافی استراحت کنید احتمال آسیب کمتر می‌شود.

 

۴- به بدن خود توجه کنید. زمانی که مریض یا خسته هستید ورزش نکنید. اگر به صورت مداوم در  یک قسمت از بدن احساس درد می‌کنید به صورت موقت ورزش را تعطیل کنید.

 

۵- اگر برای مدتی ورزش نکردید، شدت ورزش را برای یک مدت کم کنید. اگر ورزش قدرتی انجام  می‌دهید، وزنه‌ها را سبک‌تر کنید یا تعداد انجام حرکات را کمتر کنید.

 

۶- اگر زیاد ورزش می‌کنید و ورزشکار حرفه‌ای هستید از نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که الکترولیت‌های بدن را تامین کنند.

 

۷- لباس و کفش مناسب انتخاب کنید. هر ۶ ماه یک بار کفش خود را عوض کنید.

 

۸- برای انجام ورزش قدرتی فرم بدن بسیار مهم است. زمانی که در حال یادگیری حرکت هسید از  وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. هرگز فرم بدنی درست را قربانی تعداد تکرار حرکات نکنید.

 

۹- ورزش شدید در دمای بالا باعث می‌شود که فرد گرمازده شود یا آب بدن کم شود. زمانی که  دمای هوا زیاد است سرعت را کم کنید. زمانی که هوا گرم است سعی کنید صبح‌ها یا غرو ورزش کنید که هوا خنک‌تر است. نشانه‌های گرمازدگی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع را جدی بگیرید.

 

۱۰- در هوای سرد لباس مناسب بپوشید. زمانی که ورزش می‌کنید و ا حساس گرما می‌کنید کم کم لایه‌های رویی را دربیاورید. سعی کنید دستکش بپوشید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۶
داود رحیمی